Středa 23. Říjen 2019
Home / veřejné zakázky / ČUZK zmanipuloval zakázku na datová centra. Již podruhé.

ČUZK zmanipuloval zakázku na datová centra. Již podruhé.

Diskriminovat dodavatele ve veřejných zakázkách je zřejmě oblíbená kratochvíle vedoucích pracovníků Českého úřadu zeměměřického a katastrálního. Jinak si nelze vysvětlit, že přes výslovná upozornění a opakované neúspěchy před soutěžním úřadem stále švindlují ve výběrovém řízení na datové centrum.

Prvně jej ÚOHS zrušil před rokem. Tehdy zeměměřiči požadovali, aby jim telekomunikační firmy zaplatily i stěhování serverů a technologií. Platit se to mělo jedné konkrétní firmě, kterou ČUZK předem vybral a sám s ní domluvil cenu. Požadovaná částka však několikanásobně převyšovala skutečné náklady a navíc ji nemusela platit firma T-Systems, protože provozuje stávající datové centrum. Vše dělalo dojem účelové diskriminace, jež měla zvýhodnit právě stávajícího dodavatele. To také konstatoval soutěžní úřad, když soutěž rušil pro vážné porušení zákona. Ačkoliv byla argumentace ÚOHS precizní a jednoznačná, ČUZK si proti ní podal rozklad. A přestože jej prohrál, alespoň tak pozdržel pravomocnost svého neúspěchu (a také prodloužil plnění se stávajícím operátorem) o dalšího půl roku.

Letos na jaře ČUZK vstoupil do stejné řeky podruhé. Vyhlásil novou soutěž, ve které sice upustil od diskriminace se stěhováním, ale zamlžil spotřebu elektrické energie takovým způsobem, že nabídky jednotlivých dodavatelů mohly oscilovat od pár tisíc do jednotek milionů korun. ČUZK vůbec nesdělil, kolik jeho technologie skutečně odebírají energie. Mohl to přitom snadno zjistit od T-Systems. To však neudělal a naopak se tomu sveřepě bránil. Dodavatelům prozradil pouze maximální (štítkovou) spotřebu proudu všech instalovaných zařízení. Podle ní však ocenit reálný provoz datového centra nelze. Stejně jako provozní náklady auta neposuzujeme podle jeho spotřeby na maximálně vytočenou jedničku. Snažili jsme se to zeměměřickému úřadu vysvětlit skoro měsíc. Opakovaně jsme jim psali dotazy a trpělivě vysvětlovali elementární věci. Dočkali jsme se jen výsměchu a tvrdohlavé ignorance. Opět to skončilo na soutěžním úřadě. A opět to pro zeměměřiče nevypadá dobře. ÚOHS již zakázal uzavřít smlouvu (viz předběžné opatření níže).

Skoro mám pocit, že zeměměřický úřad chybuje v této zakázce schválně. Že jim jde o to, aby nevyhrál jiný operátor a oni nemuseli své datové centrum stěhovat. A tak sekají jeden přešlap za druhým a možná jim to vyhovuje. Předražené stávající služby platí ze svých daní občané a nikoliv pánové zeměměřiči ze svých kapes. Mohla by postup ČUZK ovlivňovat i korupce? Ale to už je otázka pro někoho jiného, nemyslíte?

Tentokráte i personálie:

  • Ing. Karel Večeře – předseda úřadu
  • Ing. Karel Štencel – místopředseda a ředitel Sekce zeměměřictví a katastru nemovitostí
  • Ing. Jiří Poláček, CSc. – ředitel Sekce centrální databáze katastru nemovitostí
  • Ing. Jiří Veselý – ředitel Odboru provozu centrální databáze katastru nemovitostí

A slíbené dokumenty:

 

Autor Tomáš Pfeffer

Tomáš Pfeffer
Působí v týmu INDOC od roku 2002 jako zakládající partner. Problematice veřejných zakázek se věnuje od začátku působnosti prvního českého zákona o veřejných zakázkách. Na starosti má především taktiku, argumentaci a strategii postupu v jednotlivých kauzách našich klientů. Rovněž vyniká v nekonvenčním myšlení, nazývání věcí pravými jmény a setrvalém odporu vůči zaběhnutým (ne)pořádkům. Klienti s ním často řeší svůj přístup na trh veřejných zakázek a byznys development jednotlivých obchodních příležitostí.