Přeskočit na obsah

Veřejné zakázky stále ignorují koncept otevřených dat

Štítky:

Požadavky na poskytování otevřených dat vidím dnes všude možně. CHAPS podle rozhodnutí soudu musí dávat Seznamu data jízdních řádů městských hromadných doprav. Řada registrů ve státní správě již disponuje XML konektory. Otevřená data to dotáhla i k branám zákona o svobodném přístupu k informacím. Příslušnou novelu už mají na stole poslanci. Co sveřepě odolává chodu dějin, jsou bohužel opět veřejné zakázky. Nemám na mysli jejich evidenční systém, ale zakázky samotné, respektive přístup jejich vyhlašovatelů k poskytování elektronických dokumentů o nich.

Ročně se probírám stovkami zadávacích dokumentací a dalších materiálů veřejných zakázek, které nám poskytnou zadavatelé. Odhadem ve dvou třetinách případů jsou všechny nebo důležitá část dokumentů výsledkem toho, že úředníci tisknou, podepisují tužkou a pak zase skenují do obrázkového PDF. Vidím v tom projevy neochoty, neznalosti či dokonce malé zlomyslnosti. Každopádně podpis má k ověřenému certifikátu hodně daleko, data jsou hůře čitelná, a navíc se s nimi nedá pracovat. A to nejhorší teprve přichází – úřednictvo tím do puntíku splnilo požadavky zákona o veřejných zakázkách. Ten totiž na mnoha místech zmiňuje potřebu „elektronické podoby“ dokumentů, již ale nezmiňuje formát, umožňující prohledávání a zpracování v nich obsažených údajů. Jako s většinou věcí v zákoně (a Čechách obecně) to skončilo na půli cesty a sveřepý přístup úředníků dílo zkázy dokonal.

Řešení je bohužel v nedohlednu. Ministerstvo pro místní rozvoj se věnuje v technické novele zákona společně s antimonopolním úřadem spíše zvýšení sazby kauce pro podání stížností a vůbec utažení šroubů kolem této problematiky, než drobnostem, jež by české zadávání krok po kroku posouvaly do 21. století.

Na závěr jenom malou perličku. Pochopil bych tento jev u menších měst či ideově vzdálenějších článků státní správy. Jenže jeho nejčastější výskyt kupodivu přichází z institucí a odborů, majících na starosti informační a komunikační technologie. Kupříkladu Česká pošta a její odštěpný závod ICT jsou v této zaostalosti úplnými přeborníky.

Přihlaste se k odběru článků. Jednou za čas pošleme výběr těch nejzajímavějších.

sdílejte článek
Tomáš Pfeffer

Tomáš Pfeffer

Působí v týmu INDOC od roku 2002 jako zakládající partner. Problematice veřejných zakázek se věnuje od začátku působnosti prvního českého zákona o veřejných zakázkách. Na starosti má především taktiku, argumentaci a strategii postupu v jednotlivých kauzách našich klientů. Rovněž vyniká v nekonvenčním myšlení, nazývání věcí pravými jmény a setrvalém odporu vůči zaběhnutým nepořádkům. Klienti s ním často řeší svůj přístup na trh veřejných zakázek a byznys development jednotlivých obchodních příležitostí.