Zkraje září spustilo Ministerstvo vnitra další pokus vysoutěžit rámcovou smlouvu, díky níž by 255 zadavatelů mohlo exkluzivně mimo dosah konkurence nakupovat síťové technologie od amerického výrobce Cisco. Děje se tak, přestože loňský pokus o to samé skončil debaklem. Tehdejší snahu vnitra nekompromisně zastavil ÚOHS, když odmítl princip univerzální výjimky ze zákona pro prakticky neomezené nákupy nové techniky bez soutěží. Utrpěli úředníci centrálního nákupu státu (CNS) absolutní ztrátu soudnosti, zábran či pudu sebezáchovy?
České dealery amerického výrobce CISCO musí na vnitru někdo strašně milovat. Jinak si tu zarputilou snahu přinést jim obrovské příjmy a ochránit je před normálním férovým soutěžením nemohu vysvětlit. Už to hraničí s posedlostí. Dělám ve veřejných zakázkách přes 30 let a podobnou zpupnost vidím poprvé. Přitom jsou u toho stále stejná jména. Tomáš Hrubý, vrchní ředitel sekce informačních a komunikačních technologií, Roman Nový, ředitel odboru komunikací a Milan Soural, vedoucí oddělení centrálních nákupů státu v oblasti ICT.
Proč by se takhle soutěžit nemělo a jaký na to měl názor Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nebudu opakovat. Podrobně to píši v loňském článku:
Přesto identickou zakázku vyhlásili znovu. Opět na míru Ciscu. Opět s možností nakupovat i nový hardware. A opět konkrétně neodůvodnili, proč jsou v jednotlivých případech poptávány síťové prvky jenom jednoho konkrétního výrobce. Právní názor ÚOHS, podle kterého rámcová dohoda na podkladě obecné výjimky z principu neumožňuje soutěžit výrobky jedné konkrétní firmy, porušuje ministerstvo vnitra neuvěřitelně explicitním způsobem. Doplnilo do zadání obecný odstaveček přesně v tom smyslu.
Samotný předmět plnění tedy musí být vymezen jednoznačně a přesně i v případě rámcové dohody. Součástí vymezení předmětu plnění je pak samozřejmě i důvodnost aplikace odkazů podle § 89 odst. 5 písm. a) zákona, neboť se jedná o technické podmínky předmětu plnění, které vymezují jeho vlastnosti, a to právě odkazem na konkrétní výrobek. Zadavatel se tedy mýlí, pokud tvrdí, že aplikace odkazu může být odůvodněna pouze obecně, protože rámcová dohoda takto obecný přístup dovoluje. Rámcová dohoda totiž nedovoluje obecnost co do vymezení předmětu plnění, tedy v tomto případě odůvodnění aplikace odkazu podle § 89 odst. 5 písm. a) zákona. Vychází-li tedy zadavatel z této úvahy, nemá pravdu a ani jeho navazující argumentace nemůže obstát.
Rozhodnutí ÚOHS-R0089/2024/VZ
Objednatelé jsou stávajícími odběrateli softwarových licencí, podpor a hardwarových produktů společnosti Cisco Systems. Použité přímého odkazu na produkty „Cisco“ či „Cisco Systems“ je odůvodněno předmětem této Rámcové dohody, resp. veřejných zakázek zadávaných na základě této Rámcové dohody, když se ve všech případech jedná buď o jednu či více z následujících možností:
d) pořízení HW produktů z důvodu upgrade či údržby části síťové infrastruktury koncipované na produktech Cisco Systems při současné nekompatibilitě s jiným HW produkty
Zadávací podmínky a rámcová dohoda nové zakázky MVČR
Rámcová smlouva znemožňuje kontrolu
Problém je v tom, že splnění této podmínky budou zúčastnění zadavatelé prokazovat ministerstvu vnitra až v rámci jednotlivých minitendrů na konkrétní prováděcí smlouvy. Tyto minitendry ovšem nejsou veřejné. Nevyhlašují se na profilu, není o nich zmínka ve věstníku, probíhají za zavřenými dveřmi pouze mezi třemi stranami rámcové dohody – centrálním zadavatelem, zúčastněnými zadavateli a vybranými dodavateli (českými dealery Cisco). Nikdo z této party nemá motivaci jakkoliv kriticky zpochybňovat, že výjimku používají nezákonně. Kromě toho by bylo dětinsky naivní spoléhat na kontrolu zakázek ve vlastní rámcové smlouvě samotného centrálního zadavatele. Kozel v roli zahradníka nekontroluje tyto smlouvy posledních mnoho let, proč by to měl začít dělat teď? Dokonalé utajení prováděcích minitendrů zároveň způsobuje, že zvenčí nikdo jiný nemůže takovou kontrolu provést.
Začerněné smlouvy dílo zkázy dokonají
Za jakých okolností se naplnila výjimka, díky které nákupy za miliardy proběhly bez skutečné soutěže, dokonce nebude možné zjistit ani ex post ze smluv, uveřejněných v registru. Vnitro společně s jednotlivými zadavateli u mnohých z nich začerňuje jednotlivé položky svých nákupů. Nikdo se nedozví, co konkrétně bylo pořizováno. Obdobný postup je bohužel dlouhodobě tolerován i samotným ÚOHS. Ilustrativně je tenhle nešvar vidět v některých prováděcích smlouvách, které vnitro stále uzavírá v rámci doběhu předchozí smlouvy s Cisco partnery. Třeba u dodávky Cisco za 23 milionů korun pro Policejní prezidium v prosinci loňského roku vypadá uzavřená smlouva takto:
