Ministerstvo pro místní rozvoj zpracovalo a odeslalo do připomínkového řízení další novelu zákona o veřejných zakázkách. V případě schválení by měla začit platit od 1. ledna 2015. Na první pohled se nejedná o nic dramatického, může však všem zúčastněným trošku zjednodušit život. Pro dodavatele veřejných zakázek z ní nevyplývá nic, co by je nutilo měnit dosavadní zaběhnuté zvyklosti při zpracování nabídek a účasti v zadávacích řízeních.
Avizovaná novela počítá ze zavedením těchto změn:
- jednací řízení bez uveřejnění – vícepráce: podmínka, aby potřeba víceprací vznikla v důsledku objektivně nepředvídatelných okolností se mění na podmínku vzniku v důsledku okolností, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat (§ 23 odst. 7 písm. a)
- zavádí se možnost hodnotit kvalitu pracovníků dodavatele: V případě, že na úroveň plnění veřejné zakázky může mít významný dopad kvalita pracovníků zapojených do realizace veřejné zakázky, může být v rámci dílčích hodnotících kritérií zohledněna jejich organizace, kvalifikace a zkušenosti. (§ 78 odst. 4)
- zrušení zadávacího řízení v případě podání jediné nabídky (nebo pokud zbyde jenom jedna nabídka): nově upraveno pouze jako možnost zadavatele, hodnotící komise zadavateli ve zprávě o posouzení a hodnocení nabídek doporučí, zda pokračovat či zakázku zrušit. Pokud komise navrhne zrušení zadávacího řízení a zadavatel se rozhodne pokračovat, odůvodní toto své rozhodnutí v oznámení o výběru nejvhodnější nabídky. (§ 84 odst. 1 písm. e)
- dochází k úplnému zrušení seznamu hodnotitelů (§ 74a)
- u významné veřejné zakázky není nově podmínkou projednání odůvodnění dle 156 odst. 3 zpracování oponentního posudku
Z navržených změn jsou zajímavé v podstatě první tři, z nichž přinejmeším dvě vypadají rozumně. Změkčení podmínek pro zadání víceprací v JŘBU reflektuje častou objektivní potřebu víceprací, zejména u stavebních zakázek. Povinnost zrušit zadávací řízení v případě jediné nabídky nezřídka komplikovala život jak zadavatelům, tak dodavatelům.
Oranžové světlo se však rozsvěcí v souvislosti s možností hodnotit organizaci, kvalifikaci a zkušenosti pracovníků. Kromě toho, že se jedná o průlom dosavadního zákazu hodnotit kvalifikaci (jakkoli vychází z novelizovaných evropských směrnic), může to otevřít prostor pro deformaci hodnocení nabídek. Zda k tomu nedojde, bude záležet rovněž na ochotě antimonopolního úřadu meritorně přezkoumávat, zda toto kritérium má skutečně dopad na úroveň plnění veřejné zakázky. Jinak hrozí, že jej zadavatelé budou zneužívat.