Přeskočit na obsah

MMR

Bouře se přehnala. Chyby, díry a šikana dodavatelů v přezkumu zakázek zůstaly. Bez naděje na zlepšení

V loňském roce jsme zažili dramatický pokus o reformu pravidel přezkumu českých veřejných zakázek. Kromě užitečných změn tlačil i pár revolučních novot, zavánějících silnou pirátskou ideologií. Neměl moc šancí na úspěch a záhy tvrdě narazil. Branži přinesl alespoň jednu pozitivní změnu – o faulech, tendenční legislativě a nutnosti narovnat pravidla dohledu se začalo nahlas mluvit. Jenže euforie rychle uvadla a reálně se nezměnilo vůbec nic. Nadále přetrvává marasmus bez vyhlídek na zlepšení. A tak znovu zvedám prapor, jelikož pár věcí je vážně nutné opravit!

Česko má nejvyšší kauce na světě za přezkum veřejných zakázek. Drtíme jimi dodavatele přes 10 let a jedeme dál

Kauce až 10 milionů korun za podání návrhu na přezkum zakázky u ÚOHS je světový unikát. Nikde v Evropě ani ve světě se tomuto číslu ani vzdáleně nepřibližují. V Česku jde už deset let o standardní součást boje proti nepohodlným a obtěžujícím uchazečům, kteří si chtějí stěžovat (často oprávněně) na závadné veřejné zakázky. Jak se to mohlo stát? Kolik se platí v jiných zemích? A jak je možné, že za tuhle nesmyslnou kauci oroduje i Hospodářská komora nebo Svaz podnikatelů ve stavebnictví, což jsou spolky, které by měly hájit zájmy dodavatelů? Vítejte v Česku, zemi příběhů!

Snadno dostupná historická data zakázek ve Věstníku a na profilech? Jen dobrá vůle, vůbec to není samozřejmé

Data zakázek vyhlášených do října 2016 nedávno v tichosti zmizela. A nikdo si toho ani nevšiml. Přitom to nejsou ani deset let staré soutěže. Trochu si to oťukám, řekl jsem si, a začal gůglovat a telefonovat. Za chvíli jsem vězel v klikaté králičí noře a nestačil se divit. Jak to tedy je s trvanlivostí dat Věstníku veřejných zakázek a profilů zakázek? Ve zkratce úplně na prd. A jako bonus jsem vám zjistil, jak je to se smlouvami v registru smluv – to se budete opravdu divit.

Snadno dostupná historická data zakázek ve Věstníku a na profilech? Jen dobrá vůle, vůbec to není samozřejmé

MMR mluví o profesionalizaci veřejných zakázek. Už 30 let je však může zadávat úplně kdokoliv

Jedné věci se svět veřejných zakázek brání jako čert kříži – zavést požadovanou odbornost a registraci osob, které provádějí zadávací řízení. Přitom jinak musíte mít v Česku zkoušky a licenci na kdeco. Neškrtnete si bez ní třeba při prodeji nemovitostí (realitní makléři), zprostředkování hypoték a pojistek (finanční poradci), ale nechytíte ani rybu v řece. I na rybářský lístek musíte absolvovat přezkoušení a vstoupit do evidence. Kdežto podepsat zadávačku a rozjet zadávací řízení na miliardový ICT systém může prakticky kdokoliv. Třeba středoškolák, co nastoupil na investiční odbor před pár měsíci.

MMR mluví o profesionalizaci veřejných zakázek. Už 30 let je však může zadávat úplně kdokoliv

MMR unesla parta šílenců. Zakázky v troskách, personálie v rozvratu a reforma ÚOHS jako nedomyšlený experiment

Ministerstvo pro místní rozvoj sundalo rukavice a definitivně překročilo červenou linii. Při zadávání svých vlastních zakázek ztratilo jakékoliv zábrany a jde takříkajíc přes mrtvoly. V naprostém kontrapunktu ke svému postavení, ve kterém by mělo zadávat po bezpečné straně a být ostatním příkladem. Personální politika sekce veřejného investování zvedá obočí mnohých, a to nemluvíme o masivním vyvádění (outsourcingu) strategických a legislativních činností na externisty. A podivnou reformu dozoru se evidentně rozhodli protlačit na sílu jako obskurní experiment proti vůli všech, kteří vědí, o co jde. Z titulku už asi tušíte, že mi s tím došla trpělivost. V článku detailně popisuji proč.

MMR unesla parta šílenců. Zakázky v troskách, personálie v rozvratu a reforma ÚOHS jako nedomyšlený experiment

Seznam Zprávy bulvarizují reformu dozoru ÚOHS do osobní roviny. Jako obvykle nepřináší celou pravdu ani kontext, zato ideologie servírují dvojitou porci. Jaké je skutečné pozadí sporu? A jde vůbec o spor?

České pojetí dohledu nad veřejnými zakázkami a přešlapy brněnského soutěžního úřadu intenzivně kritizuji poslední dvě dekády. Profesně se v této branži pohybuji a troufám si říct, že ji malinko znám. Historie našich příspěvků zde je mi toho svědkem. Že v této souvislosti dojde i na komentář zavádějící novinařiny, mě ovšem ve snu nenapadlo. Přesto jej právě čtete. Lukačovičův výnosný stroj na klikání se dnes pustil do tématu, ke kterému mám co říct.

Seznam Zprávy bulvarizují reformu dozoru ÚOHS do osobní roviny. Jako obvykle nepřináší celou pravdu ani kontext, zato ideologie servírují dvojitou porci. Jaké je skutečné pozadí sporu? A jde vůbec o spor?

Diskusi o reformě přezkumu svolal časopis. Jaká byla a poděkování za ni v mém dnešním příspěvku (galerie na konci)

Nešťastně vykopnutá revoluce přezkumu veřejných zakázek zažila minulý týden první férovou debatu všech zúčastněných stran. Kulatý stůl k ožehavému tématu uspořádal poněkud překvapivě časopis Veřejné zakázky. V prostorách Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně jsem dostal příležitost mluvit za stranu dodavatelů a ukončit tak zlozvyk, kdy dohled nad veřejnými zakázkami diskutovali spíše lidé ze světa zadavatelů a úředníků. Atmosféra byla pikantní, ale zároveň milá a vstřícná. Komentář z mého pohledu a galerii fotek od organizátora najdete v příspěvku níže.

Diskusi o reformě přezkumu svolal časopis. Jaká byla a poděkování za ni v mém dnešním příspěvku (galerie na konci)

STALO SE: Piráti upekli revoluci dozoru nad veřejnými zakázkami. Za zavřenými dveřmi, bez odborné debaty a s nešťastnými změnami (dokument uvnitř)

Co bylo léta poklidnou loučkou (byť rozptylovou), změnilo se ve válečnou zónu. Po téměř dvou dekádách hrobového ticha se kostlivci derou ze skříní s o to větší dychtivostí. Ačkoliv Ministerstvo pro místní rozvoj v nedávno uveřejněné Národní strategii veřejného zadávání slibuje provést v průběhu roku 2024 revizi přezkumu veřejných zakázek, úředníci nelenili a za zády všech, kterých se to týká, připravili radikální reformu. Její koncept rovnou šoupli do vládního výboru pro strategické investice a odnesli na jednání zástupců koaličních stran K5. Když už mě paní ředitelka Gergelová se svým kolegou Šimonem postavili do pozice, že dokument na mou žádost odmítli poskytnout a musel jsem jej získat pokoutně, nemáme evidentně o čem mluvit. To mi ovšem rozvázalo ruce a dovoluje popsat věci, jak doopravdy jsou.

STALO SE: Piráti upekli revoluci dozoru nad veřejnými zakázkami. Za zavřenými dveřmi, bez odborné debaty a s nešťastnými změnami (dokument uvnitř)

Tušíte někdo, kam míří legislativa přezkumu veřejných zakázek?

Poslední rok jsem měl oči otevřené a uši nastražené. Jako houba se snažil navnímat postoje a plány kompetentních míst, která mohou legislativně zlepšit mizérii přezkumu tuzemských veřejných zakázek. Tento týden mi došla trpělivost a musí to ven. Jsme pasažéři ve Schrödingerově vlaku, který současně smutně stojí na odstavné koleji a zároveň se kosmickou rychlostí řití do velkého maléru. Mašinfíra sedí v kabině moderního vlaku, ale kočíruje jej jako parovůz.

Tušíte někdo, kam míří legislativa přezkumu veřejných zakázek?

S firmičkou z kamrlíku to bylo o dost jinak, než oplakával Bartoš na Twitteru. Ministerstvo dalo tendru na DSŘ ukázkovou bídu

Dlouho jsem kauze neúspěšné zakázky na digitalizaci stavebního řízení DSŘ nevěnoval pozornost. Ale když začalo Ministerstvo pro místní rozvoj její nazdar spinovat jako problém s přezkumem veřejných zakázek, zbystřil jsem. Že jako ministerstvu hodila klacek pod nohy nějaká malá firmička? A projekt blokuje neoprávněně? Mezi řádky tam je na sto honů cítit obvinění z kverulanství? Nikoliv, realita je o dost jiná.

S firmičkou z kamrlíku to bylo o dost jinak, než oplakával Bartoš na Twitteru. Ministerstvo dalo tendru na DSŘ ukázkovou bídu